Monday, October 4, 2010

TELITI APA YANG DIBELI

Pada masa kini pelbagai lambakan barang-barang makanan yang terdapat di kedai-kedai dan pasaraya-pasaraya di Malaysia. Tak kiralah dari barangan keperluan dapur, makanan segera mahupun makanan yang disebut sebagai "jajan". Adakah kita pasti bahawa semua makanan ini adalah Halal?


Logo Halal pula terdapat banyak versi. Ada versi Malaysia, versi negeri-negeri di Malaysia dan juga versi negara pengeluar atau sekadar yang hanya menulis perkataan Halal sahaja. Yang mana satu versi harus kita ikuti?


Oleh yang demikian, kita seharusnya lebih teliti tentang hal ini kerana setiap makanan yang kita makan akan menjadi darah daging dalam tubuh kita. Bagi orang Islam, sesuatu makanan yang kita makan bukan sahaja perlu Halal tetapi perlulah terdiri dari makanan yang baik juga. Kerana terdapat ayat-ayat di dalam Al-Quran, apabila ia menjelaskan tentang aspek pemakanan ia akan menyebut perkataan HALALAN TOYIBAN yang bermaksud Halal lagi baik.


Dalam aspek memberi pertolongan pada orang susah atau memberi hadiah "hamper" barang makan kepada para pemenang juga harus diteliti. Berilah barang yang disahkan Halal untuk diberikan kepada orang lain. Perkara ini saya sendiri pernah lalui di mana saya menerima "hamper" barangan makanan semasa menyertai suatu pertandingan. Semasa membuka "hamper" tersebut saya teliti setiap makanan satu persatu, terkejut juga saya kerana ada dua bungkusan makanan ringan langsung tidak mempunyai logo Halal, lalu saya terus membuangnya dalam tong sampah. Di sini menjadi pengajaran kepada setiap penganjur bagi memastikan barang makanan yang diberikan hendaklah dipastikan Halal terlebih dahulu dan bukan sewenang-wenangnya memberi makanan yang tidak diketahui Halal atau Haram.


Kesimpulannya, sebagai pengguna Islam, kita seharusnya menjadi seorang yang lebih teliti tentang apa yang kita makan. Telitilah logo Halalnya, telitilah isi kandungannya dan ramuan sesuatu bahan. Sekiranya ia meragukan, usahlah di beli. Kita adalah pengguna Islam dan wajib membeli hanya yang Halal.



No comments:

Post a Comment

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...