Monday, October 11, 2010

JOM BELAJAR CAKAP MANDARIN

Dulu masa belajar di UiTM Shah Alam pelajar Degree wajib ambil subjek Bahasa Ketiga selama 3 semester. Dalam pemikiran, aku nak belajar Bahasa Mandarin, tapi akibat daripada kelas Bahasa Mandarin asyik penuh sahaja dan untuk tidak melewatkan masa (sebab masa tu dah semester 4) aku terpaksa memilih Bahasa Jepun.





Aku memang nak sangat belajar Bahasa Mandarin sebab di persekitaran kita ramai kaum Cina yang berbahasa Mandarin, ingatkan nanti bolehlah aku speaking dengan kaum Cina. Tapi apa boleh buat tiada rezeki nak belajar bahasa tu.

Tapi tak mengapa, aku boleh belajar sedikit-sedikit Bahasa Mandarin ni seperti apa yang aku nak kongsi dengan anda semua :




Saya - Wo
Awak - Ni
Mereka - Tamen
Kami - Women
Selamat pagi - Zao an
Selamat tengah hari - Xiawu hao
Apa khabar - Ni hao ma
Terima kasih - Xiexie
Nama saya Fahim - Wo de mingzi shi Fahim
Apa nama awak? - Ni jiao shenme mingzi?
Berapa umur awak? - Ni jin nian duo da?
Umur saya 2 tahun - Wo jin nian 2 shui
Mahu pergi ke mana? - Ni Yao qu nali?
Awak datang dari mana? - Ni shi nali ren?
Awak sudah makan? - Ni yao chifan ma?
Berapakah harganya? - Jiage duoshao?
Selamat tinggal - Zaijian
Saya cinta awak - Wo ai ni
Saya minta maaf - Duibuqi
Jangan tipu saya - Bu yao plan wo
Betul - Dui

Semoga kita sama-sama dapat sedikit pelajaran pada hari ini. Selamat beramal.

17 comments:

  1. Salam,

    Dulu aku kat UiTM amik bahasa Mandarin nie, cakap senang tapi bila bab menulis nie ada sikit payah sbb bhs mandarin nie suka karetor bukan tulisan rumi. Sebenarnya seronok blaja bahasa Mandarin nie pasal bhs nie merupakan bhs ke-3 penggunaan bahasa di dunia selepas bhs Inggeris dan spanish.

    Kalau kita nak belajar Bhs Mandarin nie, tak boleh blaja sendiri nanti tak jadi. Aku kalau blajar balik pasti boleh ingat balik bhs nie cuma kena ada org lain utk berinteraksi. Di INTAN ada class ajar bhs Mandarin cuma takut bos ko je x kasi pegi psl libat 2-3 minggu utk fasa 1 dan seterusnya. Apa2 pun terima kasih ingatkan balik bhs mandarin nie...Xiexie

    ReplyDelete
  2. Saya harap awak boleh teruskan usaha. Saya belajar Bahasa Mandarin sendiri selama 2 tahun dan sekarang ni boleh lah berkomunikasi walaupun tak fasih. Kalau nak tunggu masa lapang untuk pergi kelas mungkin sampai bila-bila takda peluang so beter to start on your own. Kalau nak nasihat sila hubungi saya, takda masalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. awk belajar dengan cara apa bro? leh kongsi...email..hanafi.unikl@gmail.com

      Delete
  3. hi everyone, im charle from Muar, i x pasti korang duk mane, saje lalu sini sebab i plan nak buka kelas mandarin untuk non chinese. klo berminat, boleh sms i ya.. 0166652588

    ReplyDelete
  4. bertutur Mandarin hya RM90
    blog: http://belajarbahasacinabertuturmandarin.blogspot.com/
    e-mel:fllim8@yahoo.com
    (belajar sendiri dgn CD DIY bila-bila mana-mana)

    ReplyDelete
    Replies
    1. SESIAPA BERMINAT BOLEH HUBUNGI PERSONAL DI ATAS.. TQ

      Delete
  5. bertutur Mandarin hya RM90
    blog: http://belajarbahasacinabertuturmandarin.blogspot.com/
    e-mel:fllim8@yahoo.com
    (belajar sendiri dgn CD DIY bila-bila mana-mana)

    ReplyDelete
    Replies
    1. SESIAPA BERMINAT BOLEH HUBUNGI PERSONAL DI ATAS.. TQ

      Delete
  6. Wow.. Spe bce trus hafal tnpa bce brulng kli..

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.