Monday, October 25, 2010

ELAK DIRI DINODAI

Sabtu lalu (23 Oktober 2010) jabatan tempat aku bekerja telah mengadakan satu kursus motivasi. Banyak informasi dan kesedaran dapat diperolehi sehinggakan anak-anak dan ibu bapa yang menghadiri kursus tersebut mengalirkan air mata.


Satu topik yang mahu aku kongsikan dari kursus tersebut ialah perihal anak-anak perempuan yang sedang meningkat umur. Mereka ini sering terdedah dengan pelbagai pergaulan, ingin bercinta dan menyintai, sifat ingin mencuba, beremosi dan sebagainya.


Yang ingin aku terangkan ialah tentang pergaulan bebas anak-anak perempuan masa kini dengan lelaki yang layak digelar "jantan". Anak-anak perempuan seharusnya mengelak dari dirinya dinodai oleh si "jantan" kerana lelaki yang ikhlas pastinya tidak akan menyentuh atau mengambil kesempatan kepada anak-anak perempuan yang sedang meningkat umur.


Bagi anak-anak perempuan, jadikanlah dirimu seperti buah durian, di mana isinya memang enak dimakan tetapi kulit yang berduri menyukarkan ianya dibuka. Maksudnya di sini ialah anak-anak perempuan haruslah berkeras dengan pujuk rayu si "jantan" agar dirinya tidak dinodai. Haruslah diingat wahai anak-anak perempuan sekalian, keseronokannya hanyalah sekejab semata-mata tetapi akibat daripada keseronokan itu amatlah berat ditanggung.


Ibubapa juga harus tegas dalam menjaga dan mendidik anak-anak. Bak kata penceramah motivasi tersebut, biarlah anak kita menangis sekarang supaya kita menangis di kemudian hari.


Sekali lagi ingin ditegaskan, jagalah diri wahai anak-anak perempuan, jangan biarkan dirimu dinodai sewenang-wenangnya. Jangan biarkan teman lelakimu menyentuh tubuhmu walau memegang tangan sekalipun. Ingat! Jadilah diri seperti buah durian.




* Video sekadar hiasan




8 comments:

  1. betul tu..dengan rencah dunia skrn perempuan kena labih berwaspada dan kuat.

    ReplyDelete
  2. pergaulan bebas berpunca daripada didikan ibu bapa di rumah.kalau didikan tak betul, mcm nie lah jadinya.anak2 hilang rasa malu dengan yg berlainan jantina.

    video tu sedih...sebak dada..huhuhu

    ReplyDelete
  3. @ Intankuterpilih : Memang sebak dan sedih.

    ReplyDelete
  4. budak2 zaman skrng, sbb kurng didikan dr ibu bapa... pergaulan bebas x dikawal dr mula.. bila dh besar baru ibu bapa nk kawal.. susah la.. kna ajar n ingtkan smnjak mereka kecil.. insyaAllah...

    ReplyDelete
  5. @ Nur : Buat masa ni lelaki belum digoda.. :)

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.