Wednesday, September 22, 2010

SI KUCING DAN SI TIKUS


Kucing merupakan haiwan peliharaan yang comel, mudah mesra dan suka dibelai. Terdapat banyak jenis kucing, antaranya kucing kampung, kucing parsi, kucing siam dan sebagainya. Walau terdapat berbagai jenis kucing namun kucing kurap merupakan kucing yang dianggap paling hina antara kucing-kucing yang lain. Makanya, jadilah kucing yang dikasihi dan bukannya kucing yang kurap yang dibenci.


Selain kucing, tikus juga merupakan haiwan yang sering dikaitkan dengan kucing. Tikus juga ada pelbagai jenis tikus, seperti tikus mondok, tikus putih, "hamster" dan sebagainya. Seperti kucing, tikus juga dipelihara oleh manusia dan ada juga tikus yang tidak disukai kerana ia membawa penyakit dan kotor. Makanya, jadilah tikus yang bersih dan suci dan bukannya tikus yang membawa penyakit yang menjangkiti yang lain.


Seperti yang dipaparkan dalam siri kartun "Tom and Jerry", dilihat kucing dan tikus adalah haiwan yang tidak boleh bersama, ini adalah kerana tikus merupakan pemangsa kepada kucing. Tikus sangat takut kepada kucing kerana kucing akan mengejar tikus apabila berjumpa. Namun begitu, ada juga kucing yang takut tikus disebabkan ada tikus yang lebih besar dari kucing, sehinggakan ada kucing pula yang dikejar oleh tikus. Bagusnya kalau semua tikus ditakuti oleh kucing, tapi tidak boleh juga, kerana nanti tikus mula naik tocang.


Namun walau betapa besarnya tikus dan berapa beraninya tikus, orang tetap akan mengelarkan tikus takut kepada kucing. Kucing yang takut pada tikus dianggap kucing yang bacul, penakut, lembik. Tapi orang akan tetap kata tikus takut kepada kucing, kerana kucing tetap kucing dan tikus pastinya takut dengan kucing. Kalau tak percaya letakan tikus dan kucing dalam satu sangkar, tengok siapa akan mati. Sudah tentu tikus yang akan mati. Kucing tetap bermaharajalela.


Tikus memang penakut. Hidu bau kucing pun dah nak cabut lari. Dengar kucing mengiau dari jauhpun tikus dah cabut lari. Tak salahlah bagai di kata BILA KUCING TIADA, TIKUS MENARI-NARI. Walaupun tikus bergembira bila kucing tiada, ini tidak bermakna kucing tidak tahu, kucing tahu sebenarnya betapa gembiranya tikus bila kucing tiada. Namun apa yang baiknya tikus ini, walaupun kucing suka mengejar dan mungkin membunuhnya namun tikus tetap menghormati kucing kerana kucing adalah kucing. Tiada peristiwa kucing dibunuh tikus setakat ini direkodkan.


Jadi anda ingin menjadi seperti KUCING atau TIKUS?



3 comments:

  1. Rumah sya ada 4 ekor, dulu 10 ekor,tapi..byk dah mati/kena lggr, sakit...kucing sayangkan anak, tapi...manusia sekarang suka buang anak. Sapa nak jawab?

    ReplyDelete
  2. Saya memang suka kucing, sangat sayang, tggu kucing saya beranak, tgh tggu hari je ni...tak sabar pulak.

    ReplyDelete
  3. MAMAJAMBU : AAH.. MANUSIA MEMANG SUKA BUANG KUCING..

    SERI WANGI : SAYA PON SAYANG KUCING JUGAK.. TAPI TAK PELIHARA KUCING.. KAT UMAH MAK ADA..

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...