Monday, September 6, 2010

MENGIMBAU PERISTIWA AL-MAUNNAH

Sekarang, Channel Astro History sedang rancak memainkan peristiwa berdarah yang dialami di Malaysia, iaitu rompakan senjata api milik Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di Grik, Perak oleh pihak Al-Maunnah.

Dulu-dulu memang ada dengar berita ni, tapi tak jelas sangat kerana baca paper pun tak teliti sangat. Sejak ada paparan di Channel Astro History barulah aku dapat sedikit gambaran yang jelas. Peh, kira dahsyat juga anggota Al-Maunnah ni ye...

Yang aku tak boleh nak lupa, bagaimanalah perasaan anggota polis Melayu yang mula-mula buat siasatan ke atas kes tu. Lepas ditangkap oleh anggota Al-Maunnah, memang dia cakap ajal maut memang dah dekat, wajah ibu bapa, anak bini terpampang di depan mata. Bayangkanlah, gali kubur untuk diri sendiri. Erm.. Nasib baiklah dia tak diapa-apakan. Hidup lagi polis tu sampai sekarang.

Satu lagi yang buat aku kagum ialah seorang anggota komando (ATM) yang buat intipan untuk mengetahui lokasi dan jumlah anggota Al-Maunnah yang terletak di atas bukit Jenalik. Nasib tak baik dia pun kena tangkap. Yang bagusnya komando ni, dia langsung tak bocorkan rahsia. Ketua Al-Maunnah soal dia, satu jawapan dia tak bagi. Sampai kedua-dua lutut dia kena tembakpun masih dia berdiam diri. Last-last, agak-agak ketua Al-Maunnah tu dah bengang, apa lagi ditembak mati komando tu... Kesian.

Nak cerita, panjang kisah ni. Kita pendekkanlah ceritanya. Moral of the story? Kita fikir-fikirlah sendiri.





2 comments:

  1. moral of the story...dengar cerita daripada dua belah pihak..lepastuh baru buat keputusan.
    sejarah membuktikan..."sejarah" itu ditulis oleh org yg nakkan sesuatu cerita sebagaimana yang mereka nak..bukan sebagaimana apa yg sebenarnya berlaku. adakah org pkai serban dianggap sbg pengganas sekiranya amerika mengatakan demikian?sama dgn cerita memali...bukan menyebelahi sesiapa..cuma lebih adil sekiranya kita cuba mendengaar dari pihak al-mauunah juga, pastuh baru buat kesimpulan, adakah diaorg yg jahat..atau....
    sekadar perkongsian.
    wassalam.

    ReplyDelete
  2. Ntahlah bro.. Tapi masa tu, penasihat Undang2 Al-Maunah pun bercerita sekali. Dia pun menyatakan Al-Maunah sudah menyimpang dari ajaran yang sebenarnya. Wallahuaklam.

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...