Wednesday, September 8, 2010

KENAPA SUSAH NAK PATUH ARAHAN

Kita ni sebagai manusia yang bekerja hendaklah patuh dan jangan mengingkari kata atau arahan ketua. Apa susah sangat ke dengar arahan dan buat apa yang di suruh? Dah memang kita ni dilahirkan untuk menjadi golongan bawahan, so dengarlah arahan. Patuhlah pada ketua. Apa susah sangat ke? Kalaulah agak-agak kita ni nak lebih berkuasa daripada ketua, belajar pandai-pandai lepas itu mohon jawatan yang tinggi. Ini tidak, apapun tak tahu tapi suka sangat tak nak ikut arahan ketua. Ketua pun boleh diarahkan ni. Aduhai... Kesian ketua tu.

Bayangkan kalau kita tiada ketua. Siapa nak tunjuk ajar, siapa yang beri arahan? Dia sendiri nak beri arahan pada diri sendiri? Commonlah... Tolong ikut, patuh arahan ketua. Bukan susah pun. Ketua pun taknak beri kerja yang bukan dari skop kerja kita. Tolonglah patuh arahan ketua.

Kita ini makan gaji. Tak kiralah swasta ke atau kerajaan. Mana-mana tempatpun mesti di ketuai oleh ketua. Tak kiralah ketua yang pertama ke, yang kedua ke, mahupun yang ketiga. Ikutlah cakap ketua. Bukan susah pun. Buat saja kerja yang disuruh. Bukan susah pun.

Tak pun kalau tak boleh nak ikut cakap ketua, apa kata berenti kerja dan cari kerja lain yang ketuanya tak macam ketua ke, apa ke.

Satu lagi, berkenaan dasar Tun Dr. Mahathir semasa beliau memerintah negara. Dasar Pandang Ke Timur. Iaitu dasar yang memandang kemajuan dan teknologi ke atas negara-negara Timur yang berjaya, khasnya negara Jepun. Kita tengok sajalah budaya orang Jepun bekerja. Begitu patuh pada ketua, kerja dengan tekun dan sepenuh tenaga sehinggakan nilai murni 5s pun diterima pakai sehingga hampir ke seluruh dunia termasuk Malaysia.

Ketua tak minta dihormati, tapi kita sebagai orang bawahan seharusnya hormati ketua.

Akhir kata, dengarlah, patuhlah dengan ketua anda. Tak kiralah ketua itu tua ataupun muda, lelaki mahupun perempuan, kerana tanpa ketua kita tidak akan ke mana-mana.





No comments:

Post a Comment

Komen saja... Jangan segan-segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...