Wednesday, September 15, 2010

DATUK SOSILAWATI DAN RANCANGAN AKSI GANAS DI TELEVISYEN

Takziah diucapkan kepada ahli keluarga jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati dan tiga yang lain di atas pemergian mereka mengadap Illahi. Semoga roh mereka dicucuri rahmat dan digolong dalam orang-orang yang beriman. Tahniah pula diucapkan kepada PDRM kerana dapat menyelesaikan kes berprofil tinggi ini dalam jangka masa yang boleh dikatakan segera.

Apa yang bermain di fikiran sekarang ialah kenapa manusia kini sangat kejam? Begitu kejam. Apa salah mangsa sehingga diperlakukan sedemikian rupa? Adakah manusia sekarang telah hilang nilai-nilai kemanusiaan dan ketamadunan? Tidak sahaja didera, dibunuh bahkan dibakar sehingga menjadi abu.

Teringat ungkapan daripada Tan Sri Lee Liam Tyle yang menyatakan rancangan ganas di televisyen adalah merupakan pemangkin kepada manusia melakukan keganasan. Kenyataan ini sememangnya tidak boleh dinafikan. Lihat sajalah rancangan-rancangan televisyen terutama daripada barat memang banyak menyajikan rancangan yang bercorak keganasan. Bukan itu sahaja, malahan cerita kartun yang ditonton oleh kanak-kanak juga memaparkan aksi-aksi ganas.

Dengan penyajian aksi-aksi ganas ini dipaparkan di kaca televisyen, akan mempengaruhi minda manusia untuk melakukan keganasan. Yang merungsingkan lagi kanak-kanak yang mana memang mudah dipengaruh akan melakukan aksi yang sama. Mungkin ada pihak menafikan tentang pengaruh televisyen namun apa yang terjadi pada keganasan dan jenayah pada masa kini tidak terkecuali dari adanya pengaruh dari apa yang dipaparkan di kaca TV. Sebagai contoh; seseorang yang dikatakan seorang yang baik yang terpaksa melakukan sesuatu yang salah disisi undang-undang akan melakukan aksi tersebut dengan adanya pengalaman menyaksikan aksi keganasan di televisyen. Ini tidak boleh dinafikan lagi, kerana pengalaman merupakan ilmu yang sangat berguna.

Justeru itu, pihak kerajaan dan stesyen-stesyen televisyen perlulah peka dan mengambil iktibar tentang apa yang berlaku di dalam negara kita pada masa kini. Penonton tidak boleh dikawal, walaupun pihak stesyen televisyen ada memberi penunjuk sesuatu rancangan berunsur SX, SG dan sebagainya. Yang boleh dilakukan ialah dengan memotong atau menyunting aksi-aksi yang keterlaluan demi menjaga nilai kemanusiaan dan tamadun rakyat Malaysia.





No comments:

Post a Comment

Komen saja... Jangan segan-segan.