Monday, September 20, 2010

ASK FORMULA

Untuk mendapatkan prestasi cemerlang, para kakitangan perlulah mempunyai formula ASK iaitu: -


(SKILL + KNOWLEDGE) X ATTITUDE = GOOD PRESTATION


Skill (kebolehan) dan Knowledge (pengetahuan) adalah penting dan perlu ada pada setiap kakitangan, manakala Attitude (keperibadiaan) adalah sangat penting yang amat diperlukan pada setiap kakitangan.


Di sini, apabila dilihat dari formula di atas, Attitude merupakan perkara pokok yang amat penting. Sekiranya Skill adalah 10, Knowledge adalah 10 dan Attitude adalah 10, maka jawapannya ialah 200. Dengan mempunyai markah seperti ini seorang kakitangan dilihat mempunyai prestasi yang cemerlang.


Manakala, sekiranya Skill adalah 10, Knowledge adalah 10 dan Attitude ialah 0, maka jawapannya ialah 0. Ini menunjukan sepandai dan sebijakmanakah kita, berkebolehan tinggikah kita tetapi tidak mempunyai Attitude yang baik maka kita bukanlah tergolong dalam kakitangan yang cemerlang.


Sekiranya kita mempunyai Skill dan Knowledge yang rendah sekalipun tetapi mempunyai Attitude yang tinggi, ia tetap akan memberikan petunjuk bahawa kita mempunyai markah yang tinggi dan boleh menuju ke arah kecemerlangan.


Oleh yang demikian, kita perlulah mempunyai Attitude yang baik walaupun sedikit daripada tiada langsung (0), kerana Attitude itu akan mempengaruhi keseluruhan tahap kecemerlangan yang kita ada.


(Formula ini aku perolehi dalam satu ceramah motivasi. Ayat-ayat ini aku olah semula agar mudah difahami. Kalau tak faham juga, tak tahulah nak cakap apa)



No comments:

Post a Comment

Komen saja... Jangan segan-segan.